7.09.2018

#82 Recenzja : Matka Ryżu





Tytuł: "Matka ryżu"
Autor: Rani Manicka
Ilość stron: 478
Wydawnictwo: "Świat Książki"

Gdy zobaczyłam tę książkę w moje bibliotece w 2016 r. musiałam ją od razu wypożyczyć i przeczytać. Innego wyjścia nie było. Sam opis i okładka do mnie przemówiły, nie potrafiłam jej odmówić. Od przeczytania jej nie potrafiłam napisać o niej ani słowa. Aż do dnia dzisiejszego. Potrafi ona wstrząsnąć każdym czytelnikiem.


"Matka ryżu" to malajska saga rodzinna obejmująca okres początku lat 30.XX wieku. Jest to książka  pełna malajskiej magii. Główną postacią jest Lakszmi urodzona na Cejlonie. po szczęśliwie spędzonym dzieciństwie w wieku 14 lat zostaje żoną starszego trzykrotnego wdowca, rzekomo majętnego i wyjeżdża na Malaje. Musi stać się żoną, matką. Jest to dla niej bardzo trudny okres.


Okazuje się, że Aja nie jest osobą, jakiej się spodziewała, lecz ubogim , pozbawionym ambicji
urzędnikiem, mieszkającym w drewnianym domku na palach. Lakszmi nie poddaje się rozpaczy, bierze los w swoje ręce, jest główną ostoją rodziny Lakszmi czyli Matka ryżu.


"Matczyna miłość nie zna praw, ograniczeń i nie kłania się nikomu oprócz siebie. Jest gotowa na wszystko"


tak właśnie jest nasza bohaterka w wieku 19 lat mając szóstkę dzieci i musi się zmagać z przeciwnościami losu , wojna , macierzyństwo ,ból cierpienie , rodzina to główny motywy tej książki Japońska Inwazja - okrucieństwo , matczyna miłość  nie odda cierpienia po zamordowanym dziecku "
Potężne tragedie ze strony okupanta ludności zmieniają ich dotychczasowe życie, przeplatające się z magią starodawnych hinduskich ( i nie tylko) wierzeń.


Idealna mieszanka kultur i wierzeń która nadaje całość tej powieści idealnie pasuje do tej książki
Plastyczny i zrozumiały język autorki w Matce Ryżu , Rani Manicka idealnie dobrała kazdy elament pasujący do siebie by ta książka nigdy nie wyparowała czytelnikowi z głowy.Czytanie Matki Ryżu momentami sprawia ból opisane w niej zdarzenia są jak prawdziwe ,każde słowo każde zdanie wydziera ranę na sercu


"Niezależnie od tego gdzie się urodziłeś,niezależnie od tego gdzie przyszło ci zamieszkać,niezależnie od tego co dzieje się dookoła-każdy zasługuje na szczęście."


Bohaterowie są idealnie dobrani i dopasowani do każdej sytuacji, momentami mroczni jakby skrywali w sobie tajemnicę której nikt nie zna ..


Czy Aja będzie dobrym mężem dla 14 letniej dziewczyny? Jak Lakszmi poradzi sobie w każdej sytuacji? Na te i wiele pytań, które może was nurtują znajdziecie odpowiedzi w "Matce Ryżu". Ta książka na długo zapada w pamięci każdego, kto dotknie jej okładki.


Polecam ją każdemu, kto jest wielkim fanem kultur i wierzeń. Chociaż każdy powinien się zagłębić w historię Matki Ryżu.

17 komentarzy:

  1. Dużo dobrego czytałam o tej książce już od bardzo dawna, więc kiedyś na pewno ją przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Historia wydaje się bardzo ciekawa. Chętnie przeczytałabym tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Recenzja przyjemna dla oka, ale całkiem nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja raczej wybieram inne gatunki książek :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio wolę fantastykę, ale może i po tę książkę sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciężka jak dla mnie książka. Nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie książki są super!
    Świetny post :)
    Pozdrawiam Eva

    OdpowiedzUsuń
  8. Zainspirowałaś mnie do przeczytania tej książki. Chetnie po nią siegnę

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie poczytam sobie tę książkę. Szukałam czegoś podobnego ostatnio w księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa książka się zapowiada.
    Jak ją znajdę w bibliotece to będzie fajnie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przerażają (a może raczej intrygują?) mnie kultury, gdzie w tak młodym wieku nie kobiety, a jeszcze dziewczyny są wydawane za mąż. Książka nie dla mnie, ale mogłaby zainteresowac moją mamę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jestem bardzo ciekawa tej książki ❤️

    OdpowiedzUsuń
  13. Ta recenzja książki bardzo mnie poruszyła szczególnie tragedia młodych dziewczyn czuję że bym bardzo się wzruszała przy tego typu książce.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdecydowanie wolę książki współczesne. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  15. Cytaty mnie zachęciły ale to nie mój klimat!

    blog youtube(subskrybuj)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie słyszałam dotychczas o "Matce ryżu" O.o Twoja recenzja przekonała mnie, że powinnam ją przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Książka wygląda na ciekawą, moja mama lubi takie klimaty, więc muszę jej posunąć :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Recenzje Nadine , Blogger